ANSTEN – VLIEGTUIG, INSECTEN EN KLEINE RUIMTES

Erg veel mensen hebben angsten, of zelfs fobieën. Vliegtuigen, insecten, doodgaan en noem ze maar op. Zelf ben ik ook wel eens bang, maar echte angsten of zelfs fobieën heb ik niet. Maar een angst hebben is helemaal zo gek nog niet. Het meerendeel van de Nederlanders heeft één of meerdere fobieën.

Een veelvoormomende angst is de angst om dood te gaan. Dit kan op twee manieren: ze houden er niet van om doodse dingen te zien, of ze hebben angst bij het idee om zelf een keer dood te gaan. Deze angst wordt ook wel necrofobie genoemd en geeft een nerveus en onprettig gevoel. De oorzaak van de angst om dood te gaan ligt vaak hij een traumatische gebeurtenis.
 Erg vaak hoor ik dat mensen angst hebben om te vliegen. Zelf heb ik hier absoluut geen last van, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.  De angst ontstaat vaak nadat meerdere vliegtuigongelukken plaatsvinden, een naaste verliest door een vliegtuigongeluk of veel films kijkt over vliegtuigongelukken. Kijk dus geen Final Destination.Claustrofobie is ook veelvoorkomend. Ongeveer zeven procent  is bang om vast te zitten in een kleine ruimte. De grootte van een ruimte doet er vaak niet alleen toe.  De ontsnappingsmogelijkheid is ook van belang.

De meest voorkomende angst is de angst voor insecten. De fobie der fobieën is de angst voor spinnen en spinachtigen. Zelf vind ik spinnen soms ook wel creepy. En dat is eigenlijk gek, want in Nederland zijn vrijwel alle spinnen ongevaarlijk.

Heb jij last van angsten of fobieën?

Liefs, Vera

6 gedachtes over “ANSTEN – VLIEGTUIG, INSECTEN EN KLEINE RUIMTES

  1. Interessant artikel. Ik ben zelf eigenlijk voor weinig dingen echt bang, ik heb alleen vreselijk last van hoogtevrees. Dit is onderhand meer een ziekte aangezien je het vaak echt niet onder controle hebt.

    Like

  2. Ik heb zelf last van agorafobie, emetofobie, altocelarophobia (kan niet echt vinden wat dit in het Nederlands is, ik zie alleen bang voor hoogtes maar bij mij heeft het echt te maken met hoge plafonds. In een kerk naar boven kijken lukt mij bijvoorbeeld niet, dan word ik helemaal gek) arachnofobie en cardiofobie.

    Like

  3. Wat je aandacht geeft, zal groeien, en dus zeg ik, dat ik nul angsten heb ;-) Want als ik eraan ga denken, zal het ook komen op de één of andere wijze. In elk geval kijk ik graag naar Final Destination, hahaha dus dat zegt genoeg en spinnen etc… nah… ook niet. ;-)

    x

    Like

  4. Ik heb niet enorme angsten of fobieën denk ik. Al ben ik wel heel bang dat er een dierbare overlijdt. Ook vind ik ergens in het water zijn waarbij ik niet kan zien wat er onder mij zit ook best eng.

    Like

Geef een reactie

