MEER WATER DRINKEN: 5 SUPER TIPS!

Zelf drink ik tegenwoordig alleen nog maar water, zoals ik jullie gister vertelde in dit artikel. Ik vind het lekker en het is ook nog eens enorm gezond! Je hebt het vast ook wel eens gehoord: ‘Je moet meer water drinken, dat is gezond’. Maar waarom is water drinken nou eigenlijk zo gezond? Ook de beste tips om meer water te drinken.

Water is nodig in je lichaam om verschillende processen te kunnen uitvoeren. Hier wordt ook aandacht in besteed bij mijn studie, vandaar dat ik dit wel erg interessant vind! Een van de processen in je lichaam waarbij water een must is, is het opnemen en transporteren van voedingsstoffen. Ook wordt door middel van water je lichaamstemperatuur geregeld. Wanneer je lichaam te warm wordt, gaat het zichzelf koelen door middel van zweten. Ook heeft je lichaam water nodig om je huid mooi te houden. Minder water geeft je namelijk meer rimpel. Echter kan water huidveroudering niet tegen gaan (helaaaaas!)

Het lichaam van een mens bestaat voor ongeveer 65 procent uit water. Per dag verlies je ongeveer 1,5 tot 2 liter aan vocht via zweet, urine en ontlasting. Deze hoeveelheid wordt wel beïnvloed door bepaalde factoren, zoals leeftijd, lichamelijke activiteit en de omgevingstemperatuur. Om gezond te blijven moet je ervoor zorgen dat de hoeveelheid vocht die je lichaam op één dag verliest, ook weer wordt aangevuld. Je waterbalans moet worden aangevuld. Deze hoeveelheid aan vocht hoeft niet per se water te zijn, alle dranken tellen mee. Al is water natuurlijk het gezondste, omdat hier geen toegevoegde stoffen zoals suikers in zitten. Ook bepaald eten bevat water, zoals soepen.

Hier 5 tips om ervoor te zorgen dat je dagelijks meer water binnenkrijgt:

1: Drink ’s ochtends eerst een glas water. Zelf drink ik altijd eerst een glas water voordat ik ga ontbijten. Omdat je geslapen hebt heeft je lichaam urenlang geen vocht binnen gehad. Wel is er tijdens het slapen water uit je lichaam onttrokken, door bijvoorbeeld zweten. Hierdoor is het goed om na het opstaan je lichaam aan te vullen met (minimaal) 1 glas water. Zelf merk ik dat sinds ik dit doe ik minder honger krijg later op de dag.

water fruit
2. Geef je water een lekker smaakje.
Zoals ik jullie al eerder vertelde, in dit artikel, ben ik dol op water met een smaakje. Zelf ben ik vooral heel erg fan van de citroen variant. Hierdoor heb je iets meer afwisseling over de dag heen.


3. Houd bij hoeveel je drinkt.
Ik had mezelf een tijd geleden voorgenomen om 1,5 liter water per dag te gaan drinken. Ik heb toen een app geïnstaleerd, hiervan zijn er om dit moment mega veel. Deze app geeft aan hoeveel water je nog moet drinken om jouw ingestelde doel te behalen. Ik vond dit erg fijn werken, omdat ik er dan aan werd herinnerd om water te drinken. Op dit moment gebruik ik de app niet meer, omdat het nu een gewoonte is geworden. Ook kun je als doelstelling hebben om bijvoorbeeld 3 flesjes van 0,5 liter te drinken.

4. Zorg dat je altijd een flesje water bij hebt. Als je dopperaltijd een flesje water bij je hebt zal dit je er toe zetten om vaker te drinken. Zelf heb ik altijd een dopper bij me. Ik vind deze fles heel erg fijn en hij is ook nog een milieubewust! Wanneer ik steeds een plastic flesje mee zou nemen, zou dit veel plastic afval tot gevolg hebben.

5. Verspreid je vochtinname over de dag. Probeer niet in één keer een liter water op te drinken. Dit is absoluut niet gezond! Het water wat je lichaam op dat moment niet nodig heeft zal je lichaam dan ook weer verlaten via urine. Het is beter om verspreid over de dag slokken water te nemen. Zo blijft je waterbalans op pijl, de gehele dag door.

Let op: te veel water drinken is slecht voor je. Wanner je te veel water drinkt in een korte tijd, kan je een watervergiftiging oplopen. Dit resulteert in een natrium tekort in het bloed. De concentratie natrium daalt omdat je bloed verdunt raakt, door al het water wat je hebt gedronken.

Hopelijk lukt het jou met deze tips een goede routine te krijgen wat betreft vochtinname!

Liefs, Vera

Advertenties

6 gedachtes over “MEER WATER DRINKEN: 5 SUPER TIPS!

  1. Ik vind water het lekkerste als er een smaakje aan zit en bij voorkeur dan met munt/citroen.. Als ik zeker wil weten dat ik genoeg drink zorg ik altijd dat er zo’n kan met water in mijn koelkast staat :-)!

    Like

  2. Ik heb ook zo’n lichtblauwe dopper! Die vind ik heel fijn. Daarnaast drink ik inderdaad ’s ochtends altijd een glas water, en doe ik er soms citroenschijfjes in voor de smaak.
    Trouwens, je loopt pas watervergiftiging op bij 6 liter volgens mij, dus dan moet je wel héél veel water drinken haha!

    Like

    1. Ja klopt je moet wel echt heel erg veel water drinken in een erg korte tijd om een watervergiftiging op te lopen. Zelf heb ik dit uitgezocht, maar de meningen hierover verschillen nogal om het internet, zo las ik ergens 2 liter binnen één kwatier.

      Like

  3. Water drinken. zo goed voor ja maar ik doe het echt te weinig
    misschien water met fruit eens proberen
    ik werk naast een groente/fruitboer dus geen excessen meer dat er geen fruit was

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s